Pages

torsdag 2 september 2010

Takpannor

Lovade att visa lite bilder på takpannorna. Många och långa diskussioner har hållits om dessa pannor och inte bara av oss som ska bo där.

Blev förälskad i denna takpanna första gången jag såg den på  framsidan av Trivselhus katalog, Country Homes.

Däremot när vi gick till en bygghandel för att få se takpannan i verkligheten trodde jag att de visade fel panna, tyckte den såg senapsgul ut och inte den sandfärg jag hade sett i katalogen. Namnet stämde ändå, Benders Gul Palema, så vi ringde helt enkelt upp Benders och frågade om det fanns något hus i närheten med den färgen. Närmsta visade sig vara lite längre bort än vi önskat men två dagar senare åkte vi ändå till Vadstena för att söka upp huset. Som ni ser på bilderna blev resultatet av resan positiv.

Många runt omkring tycker att vi är galna och frågar om vi beställt fel färg, men som jag svarade en av byggarbetarna på plats.... "vilken tur att det är jag som ska bo i detta hus och inte du". Måste ändå erkänna att jag också kände en viss tveksamhet igår när vi tog korten, har vi verkligen tagit rätt beslut? Idag känns det bättre är övertygad om att med Svarta detaljer på plåtarbetena mot den vita putsade fasaden kommer takpannan att göra sig mycket bättre. Kommer med fler bilder på slutresultatet längre fram!




Som synes på bilderna finns också svaret på varför takpannan kan upplevs så olika i färgen. Översta bilden är tagen i skuggan och då får den en mer sandfärgad ton. På baksidan där solen låg på blev det en mer gulaktig ton.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...