Pages

tisdag 1 november 2011

Hemmagjord Glögg

Blev så inspirerad av våra vänner som varje år sätter igång ett litet glöggbryggeri i sin tvättstuga, så jag började letade lite på Internet och hittade ett ”standardrecept” som många verkar använda sig av.

Sagt och gjort så åkte jag och köpte två stycken plasthinkar på 22 liter vardera. I den första hinken användes receptet som fanns på nätet (ändrade bara lite).

RECEPT

5 liter Svagdricka
2 ½ kg Socker
50 gram Jäst
1 påse nejlikor
1 bit färsk ingefära (ca 5cm)
2 st kanelstång
500 gram russin
3 st skalade och skivade råa potatisar
1/2 påse kardemumma kärnor
1 st pomeransskal

I den andra hinken blev det en improviserad glöggblandning. Hur resultatet blir får tiden utvisa, gott luktade det i alla fall när allt blandades ihop.

VINKLAR & VALV:S GLÖGG RECEPT

6 liter Svagdricka
2 st porteröl (50cl x 2)
2 st Jokk tranbär koncentrat 250ml/st
2 kg socker
50 gram jäst
1 bit färsk ingefära (ca 5cm)
3 st Kanelstänger
3 st Skalade och skivade råa potatisar
3 st apelsiner endast skalet (obs bara det gula)
3 st vanliljstänger, delade och skrapade
½ påse kardemumma kärnor
10 st Kryddnejlikor
70 gram torkade blåbär
150 gram torkade tranbär


Tillredningen är samma för båda recepten.

Blanda allt väl i en hink (minst på 10L)
Jästen rör man med fördel ut i en mindre mängd svagdricka först, innan den hälls i hinken.
Täck med plastfolie och gör små hål
Låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.
Rör inte om!
Efter 3 veckor kan man sila glöggen och hälla tillbaks den för att låta den stå ytterligare några veckor. Vill man kan man sila en gång till.
Har man en hävert slipper man sila, själv har jag ingen sådan.
Tappa sedan upp på väl rengjorda flaskor.
Värm och njut.

Spara gärna en flaska till nästa år, har hört av erfarna ”bryggare” att den bara blir bättre.

Nu har det gått nästan en vecka sedan jag satte igång min glögg och det luktar jul i vår tvättstuga. Hoppas den kanske kan vara klar till Lucia. Den som väntar på något....

6 kommentarer:

  1. SV: Hej Liselott! Tack för ditt pep!! Jag vet precis vad du menar och idag gjorde jag faktiskt så att jag köpte nytt duschdraperi som jag byta ut och även kakeldekor till badrummet så jag piffa till det lite där och fick det att se mycket ljusare ut där inne. Kommer visa det på bloggen sen. Dock glömde jag ta före bild :/ Men jag ska absolut försöka piffa till men en ny kudde och så. Vad kul att du ska berätta det. Jag ska absolut hålla koll efter ditt "avslöjande" :D

    SvaraRadera
  2. Ps: glömde säga: Kul med egen glögg! Tyvärr gillar jag inte glögg men hoppas er blev god :D

    SvaraRadera
  3. Hej, ska nog prova på egen glögg... Verkar spännande :) men till en helt annan sak.... Jag och min sambo bygger hus och jag letar efter den dörren du har på ditt hus.... Får man vara så fräck och fråga vart den kommer från ? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  4. Hej Kickan
    Snart ska vi tappa upp glöggen, så ännu har vi inte smakat på den. Det luktar i alla fall fantastiskt gott!

    Dörren är av märket Ekstrands. Vet inte vad jag ska råda dig till här. Det var en väldigt dyr dörr och idag skulle jag aldrig valt denna. Otroligt känslig, så redan innan vi flyttat in var det märken överallt. Dessutom är den redan "flammig i färgen". Vissa partier är mer gråsvarta än svarta. Detta gäller både på insida och utsida.Jag har bara använt en lätt fuktad mjuka trasa med vatten för att rengöra dörren.

    Snickarna som satte in dörren trodde mig knappt när jag berättat vad vi betalat för dörren, de tyckte verkligen inte att priset stämde överens med kvalitén. Jag tycker fortfarande om min svarta dörr, men måste säga att den ändå var en av de sämre investeringarna till vårt hus.

    Ekstrands ska dock ha garantier även för svarta dörrar, så jag får väl göra ett försök att ringa dem. Kanske kan de hjälpa mig åtminstone med det yttre på dörren./Liselott

    SvaraRadera
  5. Hej... Låter spännande med glöggen! Jag har tyvärr inte kommit igång med min än men det kommer... :)

    Så otroligt tråkigt med dörren, när man betalar mycket vill man verkligen att kvalitén ska följa priset i höjden :/

    Tack för ditt råd.... För oss blir det nog att fortsätta vår jakt!

    SvaraRadera
  6. Lycka till Kickan med ert fortsatta dörr letande!
    I går tappade vi upp glöggen, ska lägga ut lite bilder snart...
    Rekomenderar definitivt min egna glöggblandning, den blev jättegod. Den andra tyckte jag var lite stark i alkoholsmaken. men helt ok.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...