Pages

torsdag 15 december 2011

SPRAYMÅLNING

Har fått förfrågan på hur jag målar om de möbler jag köper på auktion. Jag är absolut inget proffs, men efter att ha spraymålat ett antal möbler tycker jag i alla fall mig fått en del erfarenhet.

När jag skulle spraymåla min första möbel gick jag till Biltema och Clas Ohlson för att köpa färg. För att vara den första möbeln gick det väl ganska bra. Nu var det bara ett par ben på ett skrivbord som skulle målas och då dög deras färg alldeles utmärkt. Nu när jag hunnit målat en del har jag dock övergivit Biltemas och clas ohlsons sprayfärger. Numera handlar jag på highligths på nätet. De är både billigare och avsevärt mycket bättre. Framförallt är det munstyckena (capsen) som skiljer dessa butiker åt.

När man beställer från Highlights får man med munstycke, men man kan också beställa till ”caps” som är anpassade till de ytor du ska måla. Jag gillar framförallt de som har en större spridning, dessa passar bäst när man ska spraya större ytor.

Ska man t.ex. måla en bordsyta är det i stor sett omöjligt att måla snyggt med sprayfärg om spridningen inte är tillräckligt stor/bred. För dålig spridning kommer medföra att  färgen torkar för fort och då blir det en randig eller flammig yta. Skulle man nu få ränder eller stänk i alla fall, ingen fara spraya över igen!

NU TILL SJÄLVA MÅLNINGEN, SÅ HÄR GÖR JAG;
Observera att detta är mina erfarenheter och att jag som sagt absolut inte är något proffs.

Ta bort eventuella beslag på möbeln.

Precis som när man ska måla med vanlig färg måste man rugga upp ytan på föremålet med ett fint sandpapper. Torka av möbeln med en fuktad trasa och sedan gärna en gång till med målartvätt. Nu har du en yta som färgen fäster bra på.

Om möbeln har en mindre skada kan den lagas med lite spackel. Efter rekommenderad torktid slipar man och torkar rent.

Ha alltid munskydd anpassad för spraymålning på dig, det är giftigt att andas in! Fråga på färgaffären så att du får ett munskydd som är anpassat för ändamålet.

Nu till det roliga, spraymålningen…

Välj ett munstycke (caps) som passar ytan. Större ytor behöver stor spridning på färgen. En mindre yta är lättare att spraya med en liten spridning. Prova gärna på t.ex. en bit kartong eller dyl. innan du börjar på möbeln.

Skaka flaskan ordentligt. Starta eller sluta aldrig spraya mitt på ytan, då blir det ojämnt. Börja/sluta gärna utanför och svep sakta över ytan. Håll inte för nära eller spraya för länge på samma ställe då kommer färgen att rinna. Om färgen rinner kan det vara svårt att spray över och få en fin yta.  Måla hellre många tunna lager istället för allt för mycket färg på en gång!

Ska möbeln utsättas för en del slitage tycker jag absolut att man ska lacka den efter spraymålningen. Även lack finns att köpa på sprayflaska. Denna är jag dock inte lika förtjust i. Använder den bara om det är mycket ”krusiduller” till exempel som på guldspegeln som jag spraymålade, här var spraylacken perfekt.

Skruva tillbaka dina beslag och möbeln är klar!

En sista varning, spraymålning är beroendeframkallande! Inget kommer gå säkert i ditt hem när du väl börjat. Förutom möblerna som jag fyndat på auktion så har även andra saker i vårt hem blivit "offer" för spraymålning. Allt ifrån krukor, knivställ, speglar och tavelramar har fått en sprayfärgsbehandling.

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Härlig bloggmed massa inspiration!
    NINA

    SvaraRadera
  2. Roligt att kunna inspirera! God Jul & Gott Nytt År! /Liselott

    SvaraRadera
  3. Ååh, du verkar ju verkligen kunna det här, härligt! Vet du om man kan spraymåla utomhus fast det är vinter? Minusgrader? Vore toppen om du ville svara mig via mail! :) Tusen tack på förhand!/Linda

    SvaraRadera
  4. sitter och letar inne på Highlights men förstår inte vilka färger som funkar på trämöbler

    SvaraRadera
  5. Grymt! Nu ska jag köra igång. Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...